Walvishaaien - Reisverslag uit Panglao Island, Filipijnen van Shirley - WaarBenJij.nu Walvishaaien - Reisverslag uit Panglao Island, Filipijnen van Shirley - WaarBenJij.nu

Walvishaaien

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Shirley

19 December 2012 | Filipijnen, Panglao Island

Deze avond verveel ik mij een beetje. Geen zin aan terassen op het strand en geen zin om naar het massage gebeuren te lopen of naar de kamer. Dus ik blijf ff lamlendig internetten en bijkletsen met iedereen op de chat. Ook wel eens fijn.

Maar wel ff een update over vandaag. Om 5.30 werd ik netjes opgehaald voor de bootrit naar het eiland tegenover. Het was echt heel slecht weer. Oftwel.. het kwam met bakken uit de hemel. Emn ik was al ongerust over de bootrit en helemaal met dit weer. Eigenlijk had ik gedacht dat het niet door zou gaan. Maar nee... ze konden gewoon varen.

Nou het was een bootrit om nooit te vergeten. Ik was serieus bang. Ik dacht alleen maar: als ik dan toch dood moet, kan het dan niet NADAT ik de whalesharks gezien heb? En ik maakte me op de heenweg al zorgen over de terugweg (als ik de heenweg zou overleven).

Ik zag geregeld vliegende vissen en twee keer dolfijnen :D. Ik probeerde mijn angst maar onder controle te houden door mezelf aan te praten dat als ik overboord zou raken die dolfijnen me vast zouden redden... (yeah right). Maar ja, als het maar helpt he. haha.

Na 3 uur helemaal doorweekt aangekomen in Oslob. Hier zou het moeten gebeuren. Eerst betalen... mmm dat wist ik niet. Ik had immers al voor de trip betaald. Maar dat was dus ex "entree" (tss alsof dat stukje zee van iemand is ofzo) maar ja, ik zie dat ze ook allemaal onderzoek doen etc. Nou ja, dat is wel goed en heeft natuurlijk ook geld nodig...

Daarna kregen we verplicht een lezing: het is verboden om de walvishaaien aan te raken, je mag niet te dichtbij komen, je mag niet spartelen, zonnebrandcreme en fotocamera flitsen zijn schadelijk en dus ook verboden. Als je je niet aan de regels houdt kun je een boete krijgen. Heel goed! We zijn hier natuurlijk niet om de walvishaaien kapot te maken. Je krijgt 30 minuten vanaf het moment dat je een walvishaai spot (vanuit de boot dus al). Pff dat klinkt kort (maar voelde uiteindelijk als een eeuwigheid).

Nou daar gingen we dan. Bootje in en we zagen direct de eerste. Wow, ik moest me inhouden joh. Wou wel gillen. Mocht ik het water al in? Waarom stopten we niet bij deze walvishaai?? Ik snapte er niks van. Totdat iemand zei dat er verderop grotere waren. Dus daar gingen we nu naartoe. Wow, NOG groter?? En halleluja, deze beesten zijn idd groot. Maar oh zo elegant.

Wij allemaal het water in. Door het slechte weer was de stroming echt te sterk om te zwemmen. Je moet natuurlijk wel snel kunnen zwemmen om het beestje te kunnen ontwijken. Dus ik heb mij voornamelijk aan de bamboebalken van de boot vastgehouden. Het zicht was erg goed. Ik vermoed zo'n 14 meter zicht. Ik dacht van tevoren dat ik bang zou zijn voor de bek. Dat ik opgezogen zou worden ofzo. Maar in werkelijkheid was het de staart waar ik het meest voor moest vrezen. Let op zwenkt uit...
Soms moest ik zwemmen als een idioot om afstand te nemen. Die beestjes zijn nog verrekte snel. Een keer was ik zo geobesdeerd aan het kijken naar eentje links van me dat ik niet eens door had dat er rechts van me een andere op me af kwam zwemmen. Die staart miste me op een meter. Wohooo dat was wel ff schrikken zeg. hahah. Het was adembenemend. Wat een geweldige beesten zeg!!

Nou een hele ervaring rijker dus. De terugweg ging beter en gelukkig ook overleefd. Ik zag de dolfijnen weer. Alsof ze mij wouden geruststellen. haha.

Rest van de dag niet veel gedaan. Ff wat garnalen gegeten (het is hier seafood walhalla) en internetcafe ingegaan. Was van plan om een massage te nemen, maar ben nog te lui op op te staan. Wordt een duur internetgrapje vandaag :S.

Overwoog om morgen te gaan duiken, maar meer vanuit het idee dat het nu "moet" omdat het nu kan. En omdat ik ervaring moet opdoen. En dan denk ik ook weer: het is vakantie, ik moet niks. Misschien beter als ik morgen ff niks doe. Ben ook weer verbrand op de boot vandaag. Gewoon door de regen en bewolking heen. Je kunt precies zien wat ik aanhad. haha.

Nou tot laters!

  • 19 December 2012 - 13:17

    Wout Meijer:

    Tjé Shirley, wat een belevenissen! Spannend wat je allemaal meemaakt. Ik blijf het volgen. Hartstikke leuk. Veel plezier nog.

    Wout

  • 19 December 2012 - 13:50

    Caroline:

    Super dat je die walvishaaien mee hebt kunnen pakken. Het zag er op televisie al zooo gaaf uit. Floortje was ook helemaal psyched toen ze ze zag dus ik kan me jouw reactie wel voorstellen.
    Geniet inderdaad. Niets hoeft en alles mag.

    X

  • 19 December 2012 - 13:50

    Caroline:

    Super dat je die walvishaaien mee hebt kunnen pakken. Het zag er op televisie al zooo gaaf uit. Floortje was ook helemaal psyched toen ze ze zag dus ik kan me jouw reactie wel voorstellen.
    Geniet inderdaad. Niets hoeft en alles mag.

    X

  • 19 December 2012 - 21:51

    Jolanda En Melvin:

    Wauw super gaaf, echt een onvergetelijke ervaring, het begon al bij de boottocht. Wel super goed van je dat je jezelf moed ingepraat heb :-) Gelukkig was het zicht nog erg goed met dat slechte weer want anders zou het wel een domper zijn geweest. We blijven je volgen en ga zo door met die leuke/bijzondere ervaringen en blijf ze vooral delen :-)
    Enjoy! XXX

  • 19 December 2012 - 23:25

    Gerrie:

    Wauw Shirley, wat n ervaring. Ik zou doodsangsten uitgestaan hebben. Maar ben ook wel weer heel jaloers op je, dat je dit allemaal meemaakt. Enjoy, you only live once

  • 20 December 2012 - 14:19

    Rudy Nijhuis:

    Hey Shirley , superervaring. Had ik niet gedurfd op zo'n boot met slecht weer.
    Jij dus wel.
    Ik heb al een rol voor je geregeld in de neuwe film van Pirates of the Caribean. Kun je samen met Jack Sparrow nog een keer tussen de walvishaaien zwemmen. En ze zijn goedkoop uit,want ze hebben geen stand-in voor je nodig met al die ervaring.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Panglao Island

Shirley

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 26976

Voorgaande reizen:

13 Maart 2014 - 21 April 2014

Mabuhay...

02 December 2012 - 13 Januari 2013

It's more fun in the Philippines

19 November 2011 - 15 December 2011

Eindelijk weer op reis

Landen bezocht: