Manila-Banaue-Bontoc-Sagada - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Shirley - WaarBenJij.nu Manila-Banaue-Bontoc-Sagada - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Shirley - WaarBenJij.nu

Manila-Banaue-Bontoc-Sagada

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Shirley

07 December 2012 | Filipijnen, Banaue

Daar ben ik weer :D Ff de praktische info eerst: mijn mobiel is nog steeds steeds dood. Ik heb hem (nog) niet kunnen reanimeren.

Waar was ik gebleven...van Manila met de nachtbus naar Banaue. Airco op de hoogste stand. Jaja, dat herinnert je er aan dat je in Azie bent. Dus dikke trui aan, sjaal om en vooral de hele nacht niet kunnen slapen. Ik werd wat ziek. Voelde me misselijk en duizelig. Vermoedelijk gewoon van de vermoeidheid. Maar het ging nog net. De busreis duurde natuurlijk langer dan 10 uur, maar zo'n 12 uur ivm wegwerkzaamheden onderweg. Eenmaal aangekomen in Banaue kreeg ik ineens een helder moment. Geen idee waar dat vandaan kwam, want dat heb ik niet zo vaak. haha. Ik besloot om niet naar Batad te gaan, maar " het rondje Noorden" andersom te doen en in Sagada te beginnen. Daar zat Karl namelijk. Dan zou ik hem misschien ff kunnen treffen. En ik was toch al naar de klote van de reis, maar nog net verrot genoeg om een pauze in te lassen.

In Banaue al snel de jeepney naar Bontoc gevonden. Daar ook een nederlandse meid leren kennen en later kwam er nog een nederlandse meid in de jeepney. Zaten we met 3 alleenreizende nederlandse meiden in de jeepney. Wie had dat verwacht. Wij met zijn 3en naar Bontoc om daar over te stappen op de jeepney naar Sagada (2.5 uur). Vervolgens in de jeepney naar Sagada (1 uur). Eenmaal in Sagada vonden we al snel een guesthouse. Margreet en ik kozen dezelfde. Net toen ik Margreet vroeg of ik haar mobiel mocht lenen om Karl te bellen, kwam Karl voorbij lopen. Toeval bestaat niet.

Sagada it was. Eerste aankomstmiddag niet veel gedaan. Op de veranda blijven hangen met Margreet. 's Avonds de nl meiden, Karl en Freddy (duitser) samen gegeten. In Sagada sluit alles om 21 uur op de Bob Marley bar na. Partypoopers Karl en ik hebben ons daar nog een aantal uurtjes vermaakt.

Volgende ochtend toch vroeg op.Beginnen met een koude douche. De hele regio zit zonder stroom... Wandelen en op zoek naar de "hanging coffins" oftwel hangende grafkisten. Deze hangen in een grot. Echt bizar. We liepen met onze club van 5 (Margreet, Marly, Freddy, Karl, ik) naar de vallei. De bedoeling was om niet door te vallei te lopen maar erlangs. Shirley was natuurlijk weer eens afgeleid... ik zag mensen aan het werk op een begraafplaats. Maakte een praatje met hun en Karl kwam er nieuwsgierig bij. Hun waren een graf aan het metselen voor een overleden vriend. Bbq erbij, tequila erbij (9 uur smorgens). Was allemaal best gezellig. haha. Toen we weer verder wouden lopen kwamen we erachter dat we de rest kwijt waren... :S. Die local wezen ons de weg. Gaven ons een shortcut. Nou NO WAY. Uiteindelijk kwamen we dus middenin die vallei. Op een gegeven moment zagen we de rest ergens boven op een rots. Die kwamen naar ons toe. En toen zaten we allemaal vast in de vallei. Mmmmm dan maar doorlopen. Nou dat hebben we geweten. Mijn rode short was helemaal zwart van de modder. Stukken struik in mijn haar. Serieus wel 20 x onderuit gegaan. Na 2 uur (!!) kwamen we bij een rivier waren kinderen aan het spelen waren. Die konden ons gelukkig een uitweg laten zien. Moesten we nog wel en stukkie door de rivier en over de rotsen...

Avontuur overleefd zonder bloed of gebroken botten. Hulde aan ons alle onverantwoordlijke vallei hikers!! Marly en Freddy gingen nog de cave tour doen. Nou als je mij ergens NIET blij mee maakt, is het het idee om door een smalle doorgang door een grot te moeten. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar vind het toch een naar idee. Dus ik skip. Met Karl en Margreet nog een wandeling gemaakt en nog meer hanging coffins gezien.

Om 18.45 (een tijdstip om nooit meer te vergeten) waren we ook verlost van de koude douches, lauwe bier en zaklamplicht. De stroom was terug. Jihaaa, reden voor een feestje. Nog meer backpackers gevonden en avonds met 12en wezen eten en vooral veel bier na gehad. Was een erg geslaagde avond. Een van de mannen van de begraafplaats herkende ons. Die zat ook in de bar. Hoe grappig.

Vanmorgen ging een groepje naar Baguio. Karl en ik gingen naar Banaue. Ik had op de heenweg, tijdens mijn tussenstop in Banaue al snel contact gelegd met een guide en zijn nummer gekregen. Maar ja, mijn telefoon is dood en Karl zijn filipijnse beltegoed op. Dus we hadden nog niet kunnen bellen. Maar rara wie kom ik direct tegen. Ja hoor, het is Jeffrey.

Jeffery bracht ons gratis naar het centrum. Snel ff kamer gezocht. Tja, het is allemaal wel minder kwaliteit en voor meer geld. Mmm dan maar 1 nachtje kamer delen om de kosten te delen. Ff lunchen. Hele vissekop in mijn soep :D en Jeffrey bracht ons naar de view points van de rice fields. Hier kwamen we voor. Onderweg snel ff bustickets gekocht voor de nachtbus naar Manila morgenavond. Zouden we dan morgen overdag naar Batad gaan. Maar eigenlijk had ik er na de derde viewpoint in Banuae wel genoeg van. Ik heb genoeg rice fields gezien. Karl had hetzelfde gevoel. Plan weeeeer omgegooid en besloten morgen niet naar Batad door te reizen. Nu gaan we een trekking door Banaue doen. Dan gaan we dus echt door de rijstvelden lopen.

Het was jammer dat ik al een busticket naar Manila heb. Ik was eigenlijk nog liever vanavond al doorgegaan. Ik vind Banaue echt een bagger stad. Duur, eten niet lekker, mensen minder leuk, bagger guesthouses, ze vragen zelfs nog geld om je mobiel op te laden. En hier lopen ook al de mannen op Mamo te kauwen. Lopen ze met die rode tanden voortdurend te spugen. Bah. Totaal overrated door alle reisgidsen. Enige positieve aan deze stad is het uitzicht op de rijstvelden.

Ook hier trouwens weer geen zon. Locals vertellen dat het door de typhoon komt. Het klimaat is overal van slag. In Sagada heel veel regen gehad. Vandaag is het droog in Banaue, maar mistig en zonder zon. Straks ff checken welke schade de typhoon heeft aangericht. Buiten de 418 doden zal er vast veel materiele schade zijn. Wellicht zijn bepaalde steden en wegen verwoest. Zeker iets om rekening mee te houden.

Oh ik zal later proberen om foto's te uploaden. Gaat nu nog ff niet lukken helaas.

Laterssss

  • 07 December 2012 - 12:45

    Gwen:

    Hey Shirley,

    Wat een avonturen allemaal weer. Goed om te horen dat je Karl al snel hebt gevonden en dat je veel andere hikers bent tegengekomen.
    Hier hebben Vigo ,Dakota, Henk en ik ons eigen avontuur! Vigo is bij ons aan het logeren, dus dat staat voor winters weer ;) !! Je raad het al, het sneeuwt hier. Vigo loopt buiten alleen maar met zijn neus naar beneden door de sneeuw te ploeteren. Je kunt hem nu wel makkelijk vinden, volgt gewoon het spoor.
    Dakota heeft maar één ding dat haar buiten bezig houdt. Hoe zorgt ik dat mijn voeten zo minimaal in aanraking komen met de koude sneeuw. Dit alles staat garant voor spektakel, zeker als ik ook nog eens op gladde schoenen loop hahaahahaha.
    Verder zijn de hondjes heel lief voor elkaar . Vallen samen tegen elkaar voor de houtkachel in slaap en op zijn tijd zijn ze aan het stoeien (vaak aangemoedigd door Henk).

    Nou, meis geniet van je reis en wij vermaken ons ook goed.

    Dikke Knuffel,
    Vigo, Dakota, Henk en Gwen

  • 07 December 2012 - 20:06

    Sas:

    Haaaa zus,

    Wat fijn om je verhalen te lezen en je reist al genoeg zo te lezen... pfff..je hebt vakantie nodig als je terug bent om bij te komen!!
    Ik blijf je volgen ;D... ENJOY LIEF!!!!!! dikke kus en knuf

  • 07 December 2012 - 20:16

    Jolanda En Melvin:

    Hey Shirley! Wauw wat een reis alweer! Ben je wel weer beter geworden na de bus reis? En als ik het goed begrijp merk je toch wat van de tyfoon. Hopelijk heb je binnen kort een lekker zonnetje. Gelukkig heb je Karl gevonden en ben je al een hoop gezellige mensen tegen gekomen. Heel veel plezier en ik kijk nu al uit naar de volgende update! Dikke kus uit het koude Nederland van jo en mel

  • 10 December 2012 - 16:52

    Caroline:

    Hoi,

    Je maakt het allemaal weer mee......

    Wanneer staat duiken op de agenda? Zag gisteren bij 3 op reis dat Floortje heeft gezwommen met een walvis haai. Doesn't hurt a fly en is vegan, hahaha. Dat beest heeft een enorme bek.

    Hoor en lees het allemaal wel weer.

    Groetjes,
    Caroline

  • 12 December 2012 - 12:21

    Robert Hoetink:

    Stoere verhalen allemaal Shirley.
    Ik blijf je volgen.

    Ik ga zelf op 3 maart in m'n eentje naar IJsland om het noorderlicht te zien.
    Alleen in 'the middle of no where' naar de hemel turen.
    Wordt ook een avontuur.

    Groet Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Banaue

Shirley

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 1032
Totaal aantal bezoekers 26981

Voorgaande reizen:

13 Maart 2014 - 21 April 2014

Mabuhay...

02 December 2012 - 13 Januari 2013

It's more fun in the Philippines

19 November 2011 - 15 December 2011

Eindelijk weer op reis

Landen bezocht: